خدا یا در لحظه نبودنم غافل از من نبوده ای
و من در لحظه لحظه بودنم به یادت نبوده ام

رابطه شیعه و نصّ کنونی قرآن بازگشت به دانستنی های قرآنی
ثبت شده در تاریخ 09-فروردین-1393 -- تعداد بازدید : 1554 بار

رابطه شیعه و نصّ کنونی قرآن

برخی نا آگاهان به شیعه نسبت داده اند که مصحفی خاص خود دارند و آن را (( المصحف الشیعی )) می نامند ! در حالی که شیعه خود از چنین مطلبی بی اطلاع است . گروهی از محققان متأخر شدیداً به این ادعا اعتراض کرده اند که مهم ترین آنان (( گلدزیهر )) است . او علاقه ی خاصّ شیعه را نسبت به نصّ رسمی قرآن – که در دست مسلمانان است – تشریح و تایید می کند . به منظور تشریح بهتر علاقه و اهتمام شیعه به نص قرآن کنونی ، ناگزیر از بیان مطالب زیر هستیم :

اگر تاریخ قرآن مجید را بررسی کنیم ، در میابیم که نصّ کنونی قرآن با وضع موجود ، اصولا محصول کوشش های شیعه است . در حقیقت ، اگر قرآنی وجود داشته باشد که بتوان آن را مصحف شیعی نامید ، همین مصحف موجود است و با توجه به نقش امامان ، قاریان ، حافظان و هنرمندان شیعه در طول تاریخ نسبت به مصحف ، باید قرآن را به شیعه منسوب کرد .

امبرالمومنین علی علیه السلام اولین کسی است که اندیشه ی گرد آوری قرآن را ، پس از درگذشت پیامبر صلوة الله علیه و آله اجرا کرد . مصحف های مهمی که در آن زمان و پیش از یکسان سازی مصاحف تهیه شد و قرآن در آنها جمع آوری گردید عبارتند از : مصحف های عبدالله بن مسعود ، اُبی بن کعب ، ابوالدرداء و مقداد بن اسود . همگی اینان به ولای خاص خاندان پیامبر صلوة الله علیه و آله شناخته شده اند .

اولین کسی که یکسان سازی مصحف ها را در زمان عثمان مطرح کرد ، حذیفة بن الیمان بود . اُبی بن کعب تصدّی املای قرآن را موقع استنساخ مصحف ها بر عهده داشت . شکل گذاری مصحف و نقطه گذاری آن ، به دست اوبوالاسود الولی و دو شاگرد او نصربن عاصم و یحیی بن یعمر انجام گرفت . اولین کسی که در تحسین کتابت مصحف و زیبایی خطّ آن اقدام کرد ، خالدبن ابی الهیاج – از اصحاب علی علیه السلام – بود . ضبط حرکات به شکل کنونی ، کار استاد بزرگ خلیل بن احمد فراهیدی است . او اولین کسی است که همزه و تشدید و رَوم و اشمام را وضع کرد . تمامی این افراد از دانشمندان سرشناس شیعه اند .

اگر نگوییم شش تن ، دست کم چهارتن از قرّاء سبعه ، ضیعه بودند ؛ اما قرائت کنونی – که قرائت حفص است – یک قرائت شیعی خالص است که آن را حفص – که از اصحاب امام صادق علیه السلام بود – از شیخ خود عاصم – که از بزرگان و معاریف شیعه است – فرا گرفت و وی از شیخ خود سلمی – از خواص علی علیه السلام – فرا گرفت . سلمی نیز قرائت را از امیر المومنی علی علیه السلام ، علی علیه السلام نیز آن را از پیامبر صلوة الله علیه و آله و ایشان از خدای عزوجل أخذ کرده است .



منبع : علوم قرآنی(آیت الله معرفت)

بخش نظرات
روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا