خدا یا در لحظه نبودنم غافل از من نبوده ای
و من در لحظه لحظه بودنم به یادت نبوده ام

شان نزول سوره بقره آیه 158بازگشت به شان نزول آیات
ثبت شده در تاریخ 23-دی-1392 -- تعداد بازدید : 2088 بار

سوره بقره آیه 158 :

إِنَّ الصَّفا وَ الْمَرْوَةَ مِنْ شَعائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلا جُناحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بِهِما وَ مَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَإِنَّ اللَّهَ شاکِرٌ عَليمٌ


«صفا» و «مروه» از شعائر ( و نشانه های ) خداست! بنا بر این ، کسانی که حج خانه خدا و یا عمره انجام می دهند ، مانعی نیست که بر آن دو طواف کنند ( و سعیِ صفا و مروه انجام دهند. و هرگز اعمال بی رویّه مشرکان ، که بتهایی بر این دو کوه نصب کرده بودند ، از موقعیّت این دو مکان مقدّس نمی کاهد! ) و کسی که فرمان خدا را در انجام کارهای نیک اطاعت کند ، خداوند ( در برابر عمل او ) شکرگزار ، و ( از افعال وی ) آگاه است.

 

 

اشکال شده است که سعی میان دو کوه صفا و مروه از ارکان حج عمره است ، پس چرا به لفظ ((لاجناح ، که جناح معرّب گناه است )) تعبیر شده است ؟

معنای ظاهری آیه چنین می رساند که سعی میان آن دو کوه ، گناه نیبست . این عبارت ، جواز را می رساند نه وجوب ؛ در حالی که سعی از واجبات است . با مراجعه به شان نزول آیه روشن می شود که این عبارت برای رفع توّهم گناه آمده است . تفصیل چنین است :

پس از صلح حدیبیه – در سال ششم هجری – مقرر شد که پیامبر اکرم پیامبر صلوت الله علیه و آله و صحابه ، سال بعد برای انجام مراسم عمره به مکه مشرف شوند . در قرار داد صلح آمده بود که مشرکان به مدت سه روز بت های خود را از اطراف بیت و همچنین از روی کوه صفا و مروه بردارند تا مسلمانان آزادانه مراسم طواف و سعی را انجام دهند لذا ، پس از گذشت سه روز بتها را برگردانده شد . برخی از مسلمانان به عللی هنوز مراسم سعی را انجام نداده بودند و با بازگرداندن بتها گمان کردند که سعی میان صفا و مروه با وجود بتها گناه است . آیه مذکور نازل شد تا مسلمانان از سعی خودداری نکنند ؛ زیرا اساسا سعی از شعائر الهی است و وجود بتها امر عارضی است و به آن زیان نمی رساند .

بخش نظرات
روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا