خدا یا در لحظه نبودنم غافل از من نبوده ای
و من در لحظه لحظه بودنم به یادت نبوده ام

معیار قرائت قابل قبول بازگشت به دانستنی های قرآنی
ثبت شده در تاریخ 05-فروردین-1393 -- تعداد بازدید : 1741 بار

معیار قرائت قابل قبول


مهم ترین ضابطه ی قبول یک قرائت ، هماهنگی آن با قرائت توده ی مسلمانان ، جدا از قرائت قرّاء می باشد ؛ به عبارت دیگر قرآن به دو صورت به ما رسیده است :

الف ) طریقه ی مردمی ، که مسلمانان سینه به سینه از پدران خود و آنان از پیامبر اکرم صلوة الله علیه و آله آموخته اند و به نسلهای بعد تا امروز منتقل کرده اند . این قرائت همان قرائتی است که در تمامی قرآن های موجود نوشته شده است و عامه ی مسلمانان در تمامی قرون ، طبق آن قرائت می کردند .

ب ) قرائت قرّاء ، که در حقیقت مسیر اجتهاد است – بجز قرائت عاصم به روایت حفص – و نقل از پیامبر اکرم صلوة الله علیه و آله نمی باشد ( حال آنکه اجتهاد در نص قرآن روا نیست و فاقد حجیّت شرعی است ) .

نکته قابل توجه این است که قرائت موجود در مصحفهای معتبر امروزی ، طبق قرائت حفص است ؛ علت این مسئله آن است که قرائت حفص بر خلاف سایر قرائات ، اجتهاد نیست ، بلکه نقل روایت است که به علی ابن ابیطالب علیه السلام منتهی می شود و او از شخص پیامبر اکرم صلوة الله علیه و آله گرفته است و چون این قرائت نقل از پیامبر اکرم صلوة الله علیه و آله است ، با آنچه که مردم خود از پیامبر اکرم صلوة الله علیه و آله آموخته اند سازگاری و هماهنگی دارد .

اینکه برای تشخیص قرائت صحیح متواتر – که به دست عامه ی مسلسمانان نقل و ثبت شده – سه شرط ارائه می نماییم .

شرط اول : موافقت با ثبت مصحفهای موجود ؛ زیرا این قرآنها در تمامی قرون به دست توانای مردم ثبت و ضبط شده است . تمامی قرآنهای خطی و چاپی ، ( مخصوصا در گستره ی شرق اسلام ) بدون هیچ گونه اختلافی ارائه شده و میشود .

شرط دوم : موافقت با فصیح ترین و معروف ترین اوصل و قواعد لغت عرب ؛ زیرا قرآن با فصیح ترین لغت نازل شده و هرگز جنبه های شذوذ لغوی در آن یافت نمی شود .

شرط سوم : توافق با اصول ثابت شریعت و احکام قطعی عقلی ؛ زیرا قرآن پایه گذار شریعت و روشنگر اندیشه های صحیح عقلی است و لذا ، هیچ گاه با آن مخالف نیست .



منبع : علوم قرآنی(آیت الله معرفت)

بخش نظرات
روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا