خدا یا در لحظه نبودنم غافل از من نبوده ای
و من در لحظه لحظه بودنم به یادت نبوده ام

پوشش مبتنی بر عقل یا ؟بازگشت به مقالات عمومی
ثبت شده در تاریخ 29-اسفند-1392 -- تعداد بازدید : 1625 بار

انتخاب نوع پوشش و لباس مسئله ای است که همه افراد مبتلا به آن هستند . و این مسئله ، که تمامی رفتار های انسان باید از روی عقل و دارای حجت مشخص باشد بدیهی بوده و کسی منکر آن نخواهد بود .


آیا رفتار من عاقلانه است ؟


در عرف جامعه و در مکالمات روز مرّه ، منشاء سنجش اعمال را عقل می دانند ، و بسیار شنیده ایم در خصوص عمل کسی ،  می گوییم : (( فلان عمل از فلان شخص غیر عاقلانه  می باشد )) و یا آنکه ، شخصی را مورد خطاب قرار داده و به او می گوییم : (( به نظرت آیا این رفتار عاقلانه است )) .  سنجش اعمال با ترازوی عقل ، عملی کاملا عرفی و صحیح می باشد .


در دین مبین اسلام نیز ؛ نبی اکرم ، عقل را پیامبر درونی انسان و حجتی بر اعمال انسان در روز قیامت معرفی می فرماید .


حال باید این سوال پرسیده شود ، که اگر عقل  حجت بر انسان است و پیامبر درونی او ، پس چرا ما رفتارهایی را در خودمان و دیگران مشاهده می کنیم که ، اصلا مورد تایید عقل نبوده و نخواهد بود .


هر فرد از ما پوششی را برای استفاده در محیط خانه و جامعه انتخاب می نماید ، که این انتخاب ، عرفا و حکما باید مبتنی بر عقل باشد . به طور مثال ؛  اگر مرد میانسالی را در یک روز برفی و بسیار سرد با یک پیراهن نازک در خیابان ببینید ، مطمئنا ،  ذهن شما مجبور به تحلیل در خصوص نوع پوشش او خواهد شد و در تفکر خود احتمالاتی را در نظر خواهد گرفت ، مثلا اینکه ؛ ( او حتما بیمار خواهد شد ، او باید بدن بسیار مقاومی داشته باشد ، شاید هم توان مالی برای تهیه لباس مناسب در این هوای سرد را ندارد و شاید ... ) در هر صورت این نوع انتخاب ، چون با مقتضیات عقلی سازگاری ندارد ، سوال برانگیز خواهد بود .


با کمی تامل مثالهای بسیاری از این دست به ذهن خطور می کند ؛ پیرمردی که پیراهن قرمز با عکسهای کودکانه بپوشد ، استاد دانشگاهی که با دمپایی به سر کلاس درس برود و .... با دقت در  مثالهای بیان شده ، در می یابیم  که ضمن شرط عقل در انتخاب پوشش ، شرط عرف نیز دارای اهمیت می باشد . یعنی ما باید با توجه به مکان حضور خود ، لباس مناسب را از آن جهت که عرف است ، انتخاب کنیم ، که البته این نیز بر گرفته از یک تصمیم عقلی می باشد .


حتی در کشورهای غربی که سخنی از دین به میان نمی آید برای هر محیطی لباس مخصوصی طراحی شده که هدف شرکت در آن مجلس را کاملا واضح مشخص میکند . اما متاسفانه در کشور ما اصلا به این موضوع توجهی نشده و در هر مکان و محفلی بدون فکر به تبعات آن از  هر لباس و هر پوششی استفاده میگردد.


متاسفانه خود ما با تبلیغات سوء ،  و تحریک حس مد گرایی در ذهن یکدیگر و پیروی از فرهنگهایی که خود غربی ها از ان استفاده نمیکنند ولی ان را در رسانه های عمومی برای ما به نمایش میگذارند و تبلیغ میکنند  تیشه به ریشه وبنیاد خانواده ها و همسران خود میزنیم.


با توجه به بدیهات بیان شده در بالا ، این سوال مطرح می گردد :


با کدام دلیل و حجت عقلی برخی از خانمها و آقایان ، پوشش و ظاهری خاص را برای خود انتخاب کرده و متاسفانه اکثر مردم نیز ، کاملا بدون تفکر و تحلیل از آنها تقلید می نمایند ؟


همانطور که همه می دانیم ، خداوند سبحان در وجود زن و مرد ، جذابیتهایی را برای نوع مقابل قرار داده است ، مثلا رویش مو در قسمتهایی از بدن مرد که دارای جذابیت برای جنس مخالف می باشد .


متاسفانه ، در جامعه مردانی مشاهده می شوند ، که با علم به این موضوع و با اراده ، پوششی را برای خود انتخاب می کنند که این قسمتها عریان بوده و در معرض دیدِ همگان قرار می گیرد ، حال باید از این آقایان پرسید که حجت عقلی شما چیست ؟


آیا می دانید که فعل شما موجب تحریک و بر انگیخته شدن احساسات جنسی خانمها خواهد شد ؟


آیا می دانید که بر انگیخته شدن حسّ زیبایی شناسی و یا امیال جنسی کاملا غیر ارادی است ؟ (( هر چند سرکوب کردن و منحرف کردن آنها هم  ارادی می باشد ، اما وقتی امیال نفسانی بر انگیخته شود مهار آنها بسیار دشوار و شاید محال است ))


آیا فراموش کرده اید ، که خواهر و مادر و  دیگر محارم شما نیز دارای همین امیال جنسی و احساسات غیر ارادی هستند ؟


و تاسف شدید تر آنکه ، در جامعه امروزی انتخاب پوشش در خانمها وضعیتی بسیار ناراحت کننده و غیر عقلانی تر دارد .


یاد آوری : همه ما می دانیم که تحریک پذیری مردها در مقابل امیال جنسی بسیار شدید تر از زن ها بوده  و همچنین  مقاومت آنها   نیز در مقابل تحریک این امیال از زن ها بسیار کمتر می باشد . از سوی دیگر به صورت فطری و خدادادی زنها دارای جذابیت بیشتری نسبت به مرد ها می باشند .

 در حقیقت در بر انگیخته شدن امیال جنسی ، زنها دارای برتری کامل نسبت به مردها هستند ، هم در خصوص مقاومت در مقابل این تحریکات و هم در خصوص تحریک جنس مقابل .


زن هایی را که از پوشش ناصحیح در جامعه و خانه استفاده می کنند ، شاید بتوان به چند دسته تقسیم نمود:


 اول - آنها یی که خدای نکرده با نیّت سوء و با  اراده ی همراه با عقل ، پوشش خود را انتخاب می نمایند ، یعنی با علم بر اینکه پوشش آنها ، کاملا روی جنس مخالف تاثیر گذار بوده ، آنرا انتخاب می نمایند و اصلا هدفی بجز تحریک و برانگیختن امیال جنس مخالف ، ندارند .


دوم – افرادی که نسبت که مسائل پیرامون خود غافل هستند و کاملا کور کورانه تقلید می کنند ، یعنی اصلا در فعل خود ، دارای اراده نبوده و فقط چون دیگران این گونه هستند ، آنها نیز به این نحو لباس می پوشند ، بدون در نظر گرفتنِ علت انتخاب پوشش از سوی دیگران و نیز و بدون در نظر گرفتن تاثیر پوشش بر روی جنس مخالف .


سوم – افرادی که لباس خود را با عقل انتخاب نموده و برای انتخاب خود حجت و دلیل دارند ، و رفتار خود را کاملا عقلانی دانسته و از رفتار خود دفاع نیز می نمایند . (( البته آیا دلیل آنها حقیقتا عقلانی است یا خیر جای بررسی دارد ))


برای کوتاه تر شده مطلب و سریعتر رسیدن به نتیجه مطلوب ، فقط دسته سوم را مورد بررسی قرار می دهیم ، البته این بررسی ، جامعِ دو دسته ی دیگر نیز خواهد بود .


برخی از ، به ظاهر دلایلی که زن های دسته سوم برای توجیه و عقلانی بودن رفتار خود بیان می کنند را به همراه نفی آنها مطرح می کنیم ، به امید عنایت حضرت صاحب الزمان (عج) :


1 – برخی بر این باورند که افراد فامیل نسبت به هم محرم بوده و مردهای فامیل باید به چشم خواهر به زنهای فامیل نگاه کنند ، و اصلا آنها چشمشان پاک است و قصد سوئی ندارند .


2 – برخی بر این باورند که دلیلی برای تحریک وجود ندارد ، اگر مردی از دیدن من با این پوشش ، تحریک می شود ، بیمار و یا بی ظرفیت بوده و مشکل مربوط به مردان است .


3 – برخی بر این باورند که اگر در جامعه ، آزادی در پوشش باشد ، مردها ، به اصطلاح چشم و دلشان سیر می شود ، و دیگر با دیدن پوششی مانند من ، تحریک جنسی نمی شوند 


4 – عده ای خود را راحت کرده و می گویند ، مردها به من نگاه نکنند ، زن باید بتواند آزاد باشد ، چرا باید به خاطر تحریک پذیری  میل جنسی مرد من باید خودم را محدود کنم .


5 – برخی نیز دلیلی دارند که جدا تامل برانگیز است : (( همسرم از من می خواهد که من در جامعه این گونه حاضر شوم ))


در ابتدا ، از شما در خواست می کنم صحنه ای را تجسم کنید ؛ به قصد مسافرت به کنار دریا رفته اید ، صبح زود ، درست وقتی که خورشید در حال طلوع کردن است ، تشعشعات خورشید روی سطح آب در حال رقصیدن است ، نسیم  خنک و دلچسبی پوست صورت شما را نوازش می دهد ، گوش ماهی هایی بجا مانده از مد دیشب کنار ساحل برق می زند ، مرغان  ماهی خوار برای شکار در آب شیرجه می روند ، یک پیرمرد ماهیگیر در کنار ورودی رودخانه به آب دریا نشسته و مشغول ماهیگیری است ، ....


شما با خواندن این مطالب احساس خوبی خواهید داشت ، به خصوص اگر تجربه دیدن این مناظر را داشته باشید ، آیا در هنگام تصور و دیدن مناظری از این دست ، شما در لذت بردن و یا نبردن از خود اختیاری دارید ؟


وقتی انسان با یک منظره زیبا روبرو می شود ، بی اختیار احساس خوبی در او ایجاد می گردد ، همانطوری که با دیدنِ مثلا یک حیوانی که زیر چرخ ماشین له شده احساس بدی در او ایجاد می شود ، این احساس ها ارادی نیستند .


دیدن زیبایی یک زن نیز ، مانند دیگر زیبایی هایِ موجود درطبیعت ، برای مردان جذاب بوده ، و بی اراده از آن لذت می برند ، و این یک بدیهی بوده و اگر کسی آن را انکار نماید ، جایی برای بحث با او باقی نخواهد ماند .


از سوی دیگر ، تحریک مرد در مقابلِ زیبایی همسرش ، یک نعمت الهی و ضروری می باشد ، که باعث ایجاد محبت و پیوند همسران نسبت به یکدیگر می گردد . زوجین به تجربه در زندگی زناشویی خود دریافته اند که ، پوشش زن موحب تحریکِ جنسی همسر می گردد ، حال این سوال مطرح میگردد ؛  پوششی که موجب تحریک  همسر شما می گردد ، چرا نباید موجب تحریک دیگر مردان شود ؟


اگرپوشیدن یک شلوار نازک و چسبان که اندام شما را کاملا نمایان می کند و یا لباس نازک ویا چسبان و بدن نما ویا کوتاه واز این دست لباسها ، مورد پسند همسرتان ، و باعث تحریک امیال او است، چرا این پوشش نباید ، امیال مردان دیگر را نا خوداگاه تحریک نماید .


شاید انها به چشم لذت جنسی به شما نگاه نکنند ولی این پوشش شما و این جذابیت تیپ و لباس و هیکل شما بصورت ناخود اگاه در ذهن انها ثبت میشود و تاثیرات بدی در روح و روان آنها میگذارد . اگر مجرد باشند نا خواسته تحریک میشوند و ممکن است در صورت عدم تخلیه جنسی  دچار مشکلات روانی شوند . و اگر متاهل باشند بصورت نا خوداگاه حس زیبایی دوستیشان تا حدودی تامین میشود و همسرشان دیگر جذابیت لازم را نخواهد داشت و ...  در نهایت کانون خانواده ها بتدریج سست خواهد شد.

در محیط های بیرون هم شما از نگاه های هوس الود مردان ویا زنان ناپاک و چشم چران در امان نخواهید بود و بطور غیر ارادی این حس شهوت و لذت را درانها ارضا میکنید و قطعا این نگاه سنگین انها و اثرات مخرب ان را بارها و بارها توسط ضمیر پاک خدادادیتان درک کرده اید.


آیا جدا ، عقل به ما این اجازه را می دهد ،  همانگونه که در مقابل همسرمان لباس می پوشیم  ، در مقابل برادرمان و یا مثلا پسر برادرمان که در سن جوانی است ، لباس بپوشیم . به راستی وقتی ما تاثیر لباس و پوشش خود را در جنس مخالف می دانیم ، چه چیری باعث می شود ، که به خود اجازه دهیم ، امیال جنسی دیگران را نسبت به خود تحریک کنیم ؟


چه چیزی باعث می شود ، که تحریک شدن اقوام نزدیک را نسبت به خود ، بدون مشکل بدانیم . مقداری تامل در تاثیر این عمل شاید بتواند ، در ذهن ما موثر واقع شود .


شاید شما ، به هیچ وجه نیتِ چنین کاری را ندارید ، ولی آیا نداشتن نیت ، تاثیر در واقع نشدن اثر دارد .


اگر شما در حال رانندگی ، لحظه ای غفلت کنید و یکباره به عابری برخورد کنید ، آیا غفلت شما باعث می شود که او هیچ صدمه ای نبیند ، یا آنکه عابر بیچاره دچار صدمات شدیدی شده است .


شما هر چقدر هم که بگویید ، من فقط یک لحظه حواسم پرت شد ، و اصلا در نیّتم این نبود که ، به این عابر برخورد کنم ، آیا جدا در حال عابر تاثیر خواهد داشت .

آیا می توانید به عابر بگویید ، من حواسم نبود ، تو هم مقصری که من رو ندیدی ، چرا تو حواست رو جمع نکردی و رفتی زیر ماشین من ؟ هر عاقلی با شنیدن این حرف در عقل شما شک خواهد کرد .


به راستی چگونه است که ما در ساده ترین و روز مره ترین رفتار زندگی خود ، یعنی انتخاب پوشش ، کاملا بی تفاوت برخورد کرده و بدون اینکه لحظه ای در خصوص اثر واقعی کار خود تامل کنیم ، هر لباسی را در هر مکانی می پوشیم .


یکی دیگر از مواردی که در این خصوص قابل تامل می باشد ، موضوع به اشتراک گذاشتن همسران است .


در جامعه یا جمع فامیلی ، وقتی چند خانم و همسرانشان با لباسهای ناصحیح در کنار هم قرار می گیرند ، آیا جدا برای یک زن اهمیت ندارد ، که همسرش از زن دیگری در حال لذت بردن است ، آیا مهم نیست که زنِ دیگری با نوع پوشش خود ، حواس و امیال شوهرش را به خود معطوف کرده ؟


و از سوی دیگر ، آیا برای مرد ، اهمیتی ندارد که ، دیگران در حال لذت بردن از همسر او هستند ؟


شاید نیتی در کار نباشد ،البته منظور من نیتی ابتدایی است ؛ یعنی اینکه ، مردی با نیت لذت بردن به همسر او نگاه کند ، اما نیت ثانویه حتما وجود دارد . یعنی پس آنکه مرد ، نگاهش به همسر شما افتاد ، یا باید فورا نگاه خود را از او بردارد ، و یا اینکه از آن لحظه به بعد با اراد ه در حال لذت بردن از همسر شما خواهد بود .

چرا که هر مردی ، احساس لذت بردن را در خود احساس می کند ، و اگر به این کار ادامه دهد ، پس در ادامه عمل خود ، اراده و نیت داشته است .

چقدر خوب است که همسران در خصوص بانک عشق و معنای آن مقداری تحقیق کنند ، هر زن و مردی نسبت به هم دارای یک ظرفیت عشقی هستند ، که اگر این ظرفیت را نسبت به دیگری خرج نمایند ، قلب طرف مقابل آنرا احساس خواهد کرد .

بی تفاوتی ها و سردی های ، جامعه امروز ، که متاسفانه کاملا عادی شده است ، ناشی از همین بی بندوباری ها ی زن و شوهر است ، وقتی زن نتواند از همسر خود تمام عشق مورد نیاز را دریافت نماید ، ناکام مانده و خدای نکرده به انحراف کشیده می شود ، البته مرد نیز همینگونه است . وقتی مردی زن خود را به حراج می گذارد و آنرا با دیگران مشترک می شود ، دیگر حس انحصار در مرد وجود نخواهد داشت ، و خدای نکرده برای ارضای این حس به انحراف کشیده می شود .


حس انحصار در عشق ، مطلبی است که در هر جامعه و هر فرهنگِ مبتنی بر عقل ، پسندیده و مورد تایید است و خلاف آن نکوهیده و ناپسند می باشد ، داستانها و افسانه های عشقی در سراسر عالم ، ناشی از انحصار طلبی در عشق است ، نه اشتراک عشق ، لیلی و مجنون ، شیرین و فرهاد و افسانه ها و داستانهای عشقی دیگر ، تمام جذابیت خود را مدیون انحصار در عشق هستند ، نه اشتراک آن ، مثلا فکر کنید ، مجنون ، عاشق لیلی باشد ، چون دختر زیبا رویی است ، و تمام فکرِ مجنون به این باشد ، که به لیلی برسد و لباسی جذاب به او بپوشاند و بعد او را در کوچه ها و محله ها راه ببرد و به دیگران بگوید ، ببینید و لذت ببرید ، این زن من است . هیچ عقل سالمی این طرز فکر را به عنوان یک عشق پاک مورد ستایش قرار نخواهد داد و داستان آن نیز به یک افسانه ی مورد ستایش مبدل نخواهد شد .


به راستی چرا نباید ما در خصوص ، رفتارمان و تاثیرات آن فکر کنیم . چرا باید خودمان را به رایگان در اختیار دیگران قرار دهیم و چرا باید با رفتار خود زندگی دیگران را تحت تاثیر قرار داده و کانون گرم خانوادها را به هم بریزیم .


اما کسانی که میخواهند به اصطلاح راحت باشند و مثلا از گرما رنج نبرند . ایا واقعا پوشیدن لباس گشاد موجب گرمای بیشتر میشود یا لباس تنگ ؟ 


 فرض کنید شما زن زیبایی هستید و از پوشش ناصحیح استفاده می کنید ، آیا حضور شما در جمع فامیل با این پوشش ، موجب آزار زنان دیگر نخواهد شد ، وقتی آنها ، خود را با شما مقایسه می کنند ، چه احساسی به آنها دست خواهد داد ، درست زمانی که می دانند ، همسر آنها نیز شما را در این پوشش خواهد دید ، آیا وقتی یک مرد ، زنی زیبا را با زن خود مقایسه کند ، از دلگرمی او به زندگی کم نخواهد شد ، و در آن صورت ، آیا جدا شما به افراد فامیل علاقمند هستید ؟


در خصوص حجاب و نوع پوشش و یا هر مطلبی ، انسان باید از الگو هایی پیروی نماید ، که نتیجه ی رفتاری آن در زندگی مشخص باشد . و به راستی آیا نتیجه ای بهتر از زندگی داماد و دختر پیامبر (ص) در دنیا سراغ دارید .


آیا پوششِ ما منطبق بر پوشش دختر پیامبر (ع) می باشد ، مگر نه اینکه در قرآن اطاعت از این خانواده بر هر مسلمانی واجب شده است . مگر نه اینکه ایشان دختر پیامبر (ص) می باشند و تربیت شده ی ایشان ، و فعل ایشان مورد تایید پیامبر اکرم (ص) می باشد ، مگر نه اینکه طبق روایات ، در روز قیامت ترازوی عمل ما  اهل بیت پیامبر (ص) هستند و اعمال ما با ایشان سنجیده می شود .


خدا به فریاد هر کدام از ما برسد در آنروزی  که شرمنده آنها خواهیم بود و جایی بجز دوزخ نخواهیم داشت و برای چند صباحی راحتی و بی فکری در دنیا باید عذابی دردناک و طولانی مدت را تحمل کنیم .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بخش نظرات
روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا