خدا یا در لحظه نبودنم غافل از من نبوده ای
و من در لحظه لحظه بودنم به یادت نبوده ام

منظور از کلمه ی اسلام در آیه 102 سوره آل عمرانبازگشت به دانستنی های قرآنی
ثبت شده در تاریخ 30-آبان-1391 -- تعداد بازدید : 1702 بار
حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص تفسیر کلمه ی  اسلام بیان شده در آیه 102 سوره آل عمران می فرماید :

اسلام ناب :

منظور از اسلام در ﴿ولاتَموتُنَّ اِلاّواَنتُم مُسلِمون﴾، اسلام خالص است نه اسلام مصطلح؛ ولی در ﴿قالَتِ الاَعرابُ ءامَنّا قُل لَم تُؤمِنوا ولکِن قولوا اَسلَمنا ولَمّا یَدخُلِ الایمنُ فی قُلوبِکُم) 1 استسلام مراد است نه اسلام ناب. حضرت امیرمؤمنان(علیه‌السلام) درباره عدّه‏ای از اهل کفر و نفاق می‏فرماید: فوالّذی فلق الحبّة و برأ النّسمة! ما أسلموا، و لکن استسلموا و أسرّوا الکفر فلمّا وجدوا أعواناً علیه أظهروه 2.
اسلام خالص قرآنی، آن است که انسان در عقیده، اخلاق و عمل، دین خالص و واصب را حفظ کند. در آیه مورد بحث نیز مقصود از اسلام همان اسلام خالصی است که انبیا(علیهم‌السلام) داشته‏اند؛ مانند اسلام ابراهیم خلیل(علیه‌السلام): ﴿ما کانَ اِبرهیمُ یَهودِیًّا ولانَصرانِیًّا ولکِن کانَ حَنِیفًا مُسلِمًا وما کانَ مِنَ المُشرِکِین) 3 که چنین اسلامی را برای خود و ذرّیه‏اش از خداوند خواسته بود: ﴿رَبَّنا واجعَلنا مُسلِمَینِ لَکَ ومِن ذُرِّیَّتِنا اُمَّةً مُسلِمَةً لَکَ واَرِنا مَناسِکَنا وتُب عَلَینا اِنَّکَ اَنتَ التَّوّابُ الرَّحیم) 4 و مانند اسلام رسول خداصلی الله علیه و آله و سلم: ﴿واُمِرتُ لاَن اَکونَ اَوّلَ المُسلِمین) 1
تذکّر: همان‏گونه که ﴿اتَّقوا اللهَ حَقَّ تُقاتِه﴾ مراتبی دارد، مسلمان مردن: ﴿ولاتَموتُنَّ اِلاّواَنتُم مُسلِمون﴾ نیز درجاتی دارد. پس از ضرورت معرفت ذات اقدس ربوبی و اعتقاد به وحی و رسالت و امامت و ولایت در آن حال: من مات و لم یعرف إمام زمانه مات میتةً جاهلیة 2 ، انجام واجبات است؛ مثلاً مدیون باید هنگام احساس نزدیک شدن مرگ وصیّت کند، وگرنه مشمول من مات بغیر وصیّة مات میتة جاهلیّة 3 می‏شود. سرانجام نوبت انجام مستحبات است؛ مانند وصیت، بی‏داشتن دَیْنِ واجب.
نکته: اسلام با ایمان فرق دارد. در قرآن کریم نیز وقتی این دو برابر یکدیگرند، چون تفصیلْ قاطع شرکت است، هر یک گویای درجه‏ای‏اند؛ مانند ﴿اِنَّ المُسلِمینَ والمُسلِمتِ والمُؤمِنینَ والمُؤمِنتِ والقنِتینَ والقنِتت) 4 و گاهی که یکی ذکر شود و قرینه متصل یا منفصل برای تفکیک نباشد می‏توان هر دو را استفاده کرد، زیرا در این حال فرقی بین آن‏ها نیست.
بخش نظرات
روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا