خدا یا در لحظه نبودنم غافل از من نبوده ای
و من در لحظه لحظه بودنم به یادت نبوده ام

عبادت از دیدگاه اسلامبازگشت به برگزیده از کتاب
ثبت شده در تاریخ 03-تیر-1390 -- تعداد بازدید : 1494 بار
عبادت در تاریخ عبارت بوده از کوشش روح فرد در ارتباط با خداوند . یعنی خود به خود عبادت مذهبی ، تجلی فرد انسانی در تقرب نسبت به معبود است . این معنی عبادت صورت آن بوده است . در اسلام عبادت شکل دیگری دارد که در حج از همه نمایان تر است . عبادتها در ادیان فقط و فقط جنبه فردی و درونی و ذهنی و روحی داشته و جنبه تصفیه و تزکیه اخلاقی و آراستگی فردی داشته است . این صفات جز لاینفک همه عبادات در مذاهب است ، و منجمله در اسلام نیز هم . اما این تزکیه فرد ، این ارتباط درونی با خداوند و این تجلی فرد در برابر این احساس مذهبی ، در اسلام به صورت انزوا و انفراد و تجرد از زندگی و دور شدن از ماده و اغفال از دنیا و عدم آگاهی از آنچه که در محیط می گذرد تجلی نمی کند ، بر عکس ، همه وجوه عبادی که جز اصول عبادات انسانی در اسلام است ، به وسیله یک شفیع به خداوند می رسد (این اصطلاح را بر خلاف آنچه که در اسلام هست بیان می کنم ) ارتباط مستقیم فرد با خداوند ، در عبادات اسلامی به صورت دور شدن از واقعیت و طبیعت مادی ، از مسیر جامعه و زندگی عینی مردم و از طریق گذر بر سرنوشت دیگران به خداوند می رسد . معنی این حرف روشن نخواهد شد مگر اینکه جایگاه مردم در مکتب اسلام معلوم شود
مردم -- از لحاظ جامعه بشری در صفی هستند که خدا در آن صف قرار دارد . از نظر اسلام در جامعه بشری طبقه وجود دارد اما دو طبقه ، نه بر اساس آنچه که هست بلکه بر اساس آنچه که مبارزه و جنگ دائمی تاریخی نشان می دهد ، می باشد . در یک طرف ، مردم و خدا هستند و در طرف دیگر ، آنهایی که در صف مقابل اند . حتی خداپرستان و دیندارانی که در صف مخالف مردم هستند ، در اسلام نه تنها مشرک و کافر بلکه مدعی خداوندی - چنان که گفتم - لقب داده شده اند ، که فرعون هم مذهبی است
بخش نظرات
روزشمار فاطمیه
روزشمار غدیر
روزشمار محرم عاشورا